هشدار لامپ های کم مصرف خطرناک اند!!!
 
الكترونيك به زبان ساده
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید.دراين وبلاگ همه و همه چيز در مورد الكترونيك هست براي اطلاعات بيشتر به ليست موضوعات مراجعه كنيد.
نويسندگان
چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, :: 15:48 ::  نويسنده : علي پاكدل نيا

هشدار لامپ های کم مصرف خطرناک اند!!!

گزارش، مهري ميردريكوند: لامپ هاي كم مصرف بيش از 20 سال است كه در دنيا متداول شده اند و در اماكن مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند اما مصرف اين نوع از لامپ ها چه از نظر جيوه موجود در آنها و چه از نظر پرتوهاي فرابنفش به كار رفته در آنها همواره با نگراني هايي توام بوده است.لامپ هاي كم مصرف با نورهاي شفاف و غير شفاف مورد استفاده وسيعي قرار گرفته است . اين لامپ ها چند سال قبل از ايران ، در ساير كشورهاي جهان استفاده شده



و اكنون پس از سپري شدن سالها از مصرف اين لامپ ها ، تحقيقاتي در زمينه تاثير اين لامپ ها بر سلامت انسان صورت گرفته است.اين تحقيقات ، عوارض لامپ هاي كم مصرف - هم به دليل جيوه در آنها و هم به علت پرتوهاي فرابنفش به كار رفته در آنها - را يادآوري مي كند.
آنچه كه با اطمينان مي توان گفت اين است كه متخصصان در مورد سمي بودن جيوه موجود در اين لامپ ها اتفاق نظر دارند اما سئوال هايي درباره ميزان جيوه اين لامپ ها و دست يافتن به اينكه چه ميزان و چه حجمي از اين جيوه در بروز سرطان موثر است مطرحند.
وزارت بهداشت بريتانيا هشدار داده است كه در صورت شكستن لامپ هاي كم مصرف بلافاصله اتاق را حداقل به مدت 15 دقيقه بايد ترك كرد چرا كه لامپ هاي كم مصرف محتوي جيوه هستند كه شديدا سمي و خطرناك است و در صورت تنفس مي تواند موجب بروز ميگرن، اختلال حواس ، عدم تعادل و عوارض ديگر شود.
همچنين در كساني كه آلرژي دارند مي تواند موجب التهاب شديد پوستي شود و براي جمع كردن شكسته ها نيز نبايد از جاروي برقي استفاده كرد زيرا آنها آلودگي را در خود نگاه مي دارد و به اتاق هاي ديگر هم منتقل مي كند و به توصيه آنها مي بايستي خرده ريزها را با جاروي معمولي در پاكتي ريخت و آن را هرچه زودتر از منزل خارج كرد.
پيش از اين نيز كارشناسان انجمن پوست انگليس نسبت به استفاده از لامپ هاي كم مصرف از نظر ميزان اشعه ماوراي بنفشي كه توسط اين لامپ ها پراكنده مي شود و نقش آنها در بروز مشكلات و بيماري هاي پوستي هشدار داده بودند.
كارشناسان اين انجمن اعلام كردند كه لامپ هاي كم مصرف موجب تسريع ابتلاء به بيماري هاي پوستي و از جمله سرطان پوست و همچنين سرگيجه و ميگرن در افراد مبتلا به صرع مي شوند.
ساير عوارض روحي و رواني نورهاي فلوروسنت شامل خستگي زودرس، افسردگي، ضعف و بيحالي ، از دست دادن تمركز ، كاهش بازده كاري و افزايش تنش هاي روحي است.
در خصوص عوارض لامپ هاي كم مصرف چه عوارض ناشي از جيوه به كار رفته در اين لامپ ها و ارتباط بين جيوه و سرطان زا بودن اين لامپ و چه اشعه فرابنفش اين لامپ ها و ارتباطي كه با سلامت دارند از متخصاصان مختلف از جمله متخصصان فيزيك پزشكي، متخصصان مهندسي پزشكي، محققين فعال در زمينه سرطان و متخصصين پوست سوال شد.
آنچه كه متخصصان فيزيك پزشكي و مهندسي پزشكي به طور مشترك بيان مي كنند اين است كه بدون شك جيوه موجود در اين لامپ ها سمي و خطرناك است و استنشاق اين ماده سمي در دراز مدت بر سلامت فرد تاثير منفي دارد، با اين حال اينكه با قاطعيت بيان شود كه آيا ميزان جيوه به كار رفته در اين لامپ هاي كم مصرف ايجاد سرطان مي كند يا خير، نيازمند انجام تحقيقات علمي گسترده و پژوهش هاي متعددي است .
از نظر متخصصين مهندسي پزشكي و فيزيك پزشكي نحوه به كار رفتن جيوه در ساخت لامپ هاي كم مصرف توسط كارخانه هاي سازنده اين لامپ هاي در ارتباط آنها با سرطان زا بودن اين لامپ ها موثر است.
دكتر 'محمد باقر شيران' مدير گروه فيزيك پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران در اين باره در گفت و گو با ايرنا گفت: اين واقعيتي است كه جيوه موجود در لامپ هاي كم مصرف سمي و تنفس هواي آلوده به اين سم براي سلامت مضر است و در صورت شكسته شدن لامپ هاي كم مصرف در اتاق بايد آن فضا را براي مدتي ترك كرد.
وي با بيان اينكه اين آلودگي در خرده شيشه هاي لامپ هاي كم مصرف هم وجود دارد و بايد آنها را جداگانه دورريخت گفت: پاسخ به اينكه به طور دقيق تماس با جيوه موجود در اين لامپ ها چه عوارض و مشكلاتي به دنبال دارد به تحقيقات و بررسي هاي دقيق بيشتري نياز دارد.
دكتر 'بهرام بلوري' عضو انجمن فيزيك پزشكي ايران نيز در اين زمينه در گفت و گو با ايرنا گفت: خطرناك بودن جيوه موجود در لامپ هاي كم مصرف كاملا ثابت شده است و جاي هيچ بحثي ندارد و استنشاق سم موجود در جيوه به كار رفته لامپ هاي كم مصرف عوارض و اختلالاتي را در سلامت انسان ايجاد مي كند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران اضافه كرد: بنابراين رها كردن زباله اين لامپ همانند زباله هاي معمولي از نظر زيست محيطي مي تواند خطرناك باشد.
برخي از متخصصان نيز بر اين عقيده اند كه هر چند جيوه به كار رفته در لامپ هاي كم مصرف - چه نورهاي زرد آن و چه نورهاي سفيد - با تغييراتي كه در گردش خون انسان ايجاد مي كنند به بروز اختلالاتي در سلامت او مي شوند اما اطمينان حاصل كردن از ميزان و شدت اين عوارض نيازمند تحقيقات و پژوهش هاي متعدد و مقايسه كردن نتايج آنهاست.
دكتر 'عبداله فضلعلي زاده' رييس انجمن سرطان ايران از جمله اين افراد است كه در در گفت و گو با گزارشگر علمي ايرنا اظهار داشت :جيوه چون فلزي سمي است ممكن است باعث يك سري اختلالات خوني شود كه اين اختلالات مي تواند به صورت هاي مختلفي در فرد بروز كند اما ارتباط آن با سرطان اثبات شده نيست و بايد مورد بررسي قرار گيرد بنابراين تا آن موقع مي توان به مردم گفت كه 'مراقب باشيد'.
وي با بيان اينكه بيشتر كارهاي علمي را آزمايش هاي زياد با حجم جامعه مورد تحقيق وسيع و مراكز تحقيقاتي متعدد تعيين مي كند تا بتوان با مقايسه اين نتايج به يك نتيجه واحد قابل استناد دست يافت گفت: براي اثبات سرطان زا بودن جيوه موجود در لامپ هاي كم مصرف بايد تحققيات مختلف صورت گيرد و نتايج مقايسه شوند.
به گفته رييس انجمن سرطان ايران ، جيوه فلزي سمي همانند سرب است چنانچه سرب ناشي از سوخت ماشين ها زياد مورد تنفس قرار گيرد به بروز ناراحتي هاي ريوي مي انجامد و حالت هاي ارتجاعي ريه را مي گيرد با اين حال هنوز سرب به عنوان عامل ايجاد كننده سرطان به شمار نمي رود.
دكتر فضلعلي زاده يادآور شد: ارتباط بين سيگار و سرطان و يا ارتباط بين صنايع لاستيك سازي و صنايع رنگ سازي با سرطان امري ثابت شده است و كساني كه در مجاورت استنشاق اين صنايع هستند در طول عمر خود در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند اما جيوه و اينكه چه ميزان از آن در بروز سرطان موثر است هنوز معلوم نشده است.
مهندسي پزشكي گرايش بيومتريال يكي ديگر از رشته هاي مرتبط با بحث جيوه و بخار جيوه و تاثير آن در بروز سرطان است.با دو نفر از صاحب نظران و متخصصين اين رشته درباره ارتباط سرطان زا بودن لامپ هاي كم مصرف گفت و گويي صورت گرفت كه هر دو با وجود لزوم اطلاع رساني در اين زمينه خواستند كه نامشان آورده نشود.
يكي از آنها به گزارشگر علمي ايرنا توضيح داد:خطرناك بودن جيوه از نظر جذب آن در خون به اين بستگي دارد كه در محيط مورد استفاده به چه صورت در ديواره بچسبد. به اين صورت كه جيوه اگر به صورت پوشش نچسبيده روي هر سيستمي باشد خطرناك نيست و در مورد لامپ هاي كم مصرف بايد ديد چگونه لايه هاي جيوه چسبانيده مي شود كه اگر لايه ها به صورت لايه هاي معلق و شناوري باشد قطعا خطرناك نيست.
وي افزود: اما اگر لايه هاي جيوه به صورت پودري باشد، در صورتي كه بشكند، احتمال پخش شدن آن در هوا بسيار زياد است و استنشاق اين هوا به شدت ماده سمي جيوه را جذب خون مي كند و بروز مشكلات ريوي و حتي بروز سرطان ريه را در پي خواهد داشت .
به گفته اين متخصص در مهندسي پزشكي ، استنشاق اين ماده سمي علاوه بر سرطان زا بودن باعث كندي ذهن هم مي شود.
جيوه هاي بزرگ و مايع به علت اينكه اتم هايشان به يكديگر چسبيده اند خود را مي ربايند و بدون چسبندگي به محيط گرد مي شوند.
به گفته كارشناسان مهندسي پزشكي اين نوع جيوه حتي اگر خورده شود بدون چسبندگي و يا جذب به خون و بدن از روده رد مي شود اما اگر جيوه به صورت پودري و گرد باشد ديگر نمي توان به راحتي تاثير منفي آن را بر سلامت رد كرد.
يك كارشناس و متخصص در رشته مهندسي پزشكي دراين خصوص در گفت و گو با ايرنا گفت: جيوه و بخارهاي اشي از آن براي سلامت انسان مضر است اما اينكه جيوه موجود در لامپ هاي كم مصرف تا چه حد در بروز اين مشكلات نقش دارد اين نيازمند آن است كه نحوه به كار رفتن اين ماده در اين لامپ هاي از جانب كارخانه هاي سازنده آنها مورد بررسي قرار گيرد.
يك عضو ديگر انجمن علمي مهندسي پزشكي اضافه كرد: بايد اطلاعات دقيقي از مواد و تركيبات مورد استفاده در لامپ هاي كم مصرف از جانب كارخانه هاي سازنده آنها اعلام شود. مشخص كردن نحوه به كارگيري جيوه توسط كارخانه هاي سازنده لامپ هاي كم مصرف كار چندان سختي نيست و به راحتي مي توان آن را بررسي و مشخص كرد.
جيوه و موارد استفاده آن در كشورهاي مختلف دنيا
..............................................................
بيشترين كاربرد جيوه در ساخت مواد شيميايي صنعتي و كاربردهاي برقي و الكترونيكي و همچنين در پزشكي است. علاوه بر اين‌ از جيوه در دماسنجها به ويژه براي حرارتهاي بالا مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
'امين اله گلرو' كارشناس ارشد مهندسي پزشكي در اين باره به گزارشگر علمي ايرنا گفت: از جيوه علاوه بر دماسنج ها، در فشارسنج ها، پمپ هاي انتشار و بسياري وسايل آزمايشگاهي ديگراستفاده مي‌شود. در دندانپزشكي جيوه در آمالگامها (ماده پركردن دندان) و داروهاي دندان كاربرد دارد.
وي افزود: جيوه، بخار جيوه و تمام نمك هاي محلول جيوه به شدت سمي هستند. سفيده تخم مرغ و شير را مي توان به عنوان پادزهر به كار برد زيرا آلبومين هاي تخم مرغ و شير با جيوه آلبومينات جيوه مي دهند كه غير محلول است.
گلرو يادآور شد: در سال 2008 در نشست سازمان ملل متحد در نايروبي، وزيران محيط‌ زيست 140 كشور جهان به توافق رسيدند كه استفاده از جيوه را ممنوع سازند و تلاش براي حذف جيوه از مصارف عمومي شروع شد، اما متاسفانه هنوز در كشور ما اين مساله اجرايي نشده است.
كشورهايي همچون سوئد و نروژ استفاده از جيوه را به طور كلي ممنوع كرده اند اما در ساير كشورها اين ماده مورد استفاده قرار مي گيرد.
* عوارض لامپ هاي كم مصرف بر پوست و چشم
.............................................................
نگراني هاي لامپ هاي كم مصرف به همين ختم نشده است . پيش از اين نيز برخي محققان اعلام كرده بودند كه اشعه فرابنفش كه مقداري از آن در لامپ هاي كم مصرف وجود داردبه بروز مشكلات و بيماري هاي چشمي و پوستي مي انجامد.
اشعه فرابنش نور خورشيد با انواع مختلف 'يو.وي آ'، 'يو.وي بي' و 'يو.وي سي' براي پوست مضر هستند. دو اشعه نوع آ و بي اشعه هايي هستند كه از نور خورشيد به زمين مي رسند و به بروز مشكلاتي در پوست منجز مي شود. تحقيقات نشان مي دهد كه مقدار اندكي از اين اشعه فرابنفش در نور لامپ هاي كم مصرف هم وجود دارد.
دكتر 'محمد گلشني' دبير انجمن متخصصين پوست ايران در اين زمينه مي گويد هر چند مقدار اين اشعه در لامپ هاي با نور سفيد (لامپ هاي مهتابي و كم مصرف) كم است اما چنانچه فرد بري مدت طولاني در معرض آنها باشد در درازمدت مي تواند باعث كدري، تيرگي و ايجاد لك در پوست شود.
به گفته وي افراد بهتر است براي كاهش اين مشكل از نورهاي زرد و لامپ هاي آفتابي در منزل استفاده كنند. همچنين لامپ هاي با نور سفيد بايد در فاصله اي بيشتر از دو متر بر فرد تابيده شوند.
اين متخصص پوست در پاسخ به اينكه تركيب كردن و در كنار هم قرار دادن نورهاي سفيد و زرد مي تواند مشكلات و عوارض نور هاي مهتابي را كمتر كند گفت: بهترين نور ، نور لامپ هاي آفتابي يا همان نورهاي زرد هستند و اين تركيب نمي تواند عوارض نورهاي سفيد را خنثي كند.
با توجه به اينكه طيف نوري لامپ هاي كم مصرف مقداري متفاوت از لامپ هاي معمولي است توصيه مي شودافرادي كه داراي پوست هاي حساسي هستند و دچار حساسيت پوستي هستند براي مدت هاي طولاني در معرض اين نوع نورها قرار نگيرند.
ميزان اشعه فرابنفش موجود در نورهاي سفيد در مقايسه با نور خورشيد بسيار كمتر است و تنها در صورت مواجه شدن فردبه مدت زمان طولاني و در دراز مدت ممكن است منجر به بروز مشكلاتي در پوست فرد شود.
كارشناسان انجمن پوست انگليس توصيه مي كنند، بهتر است نور اين لامپ ها با استفاده از محفظه هاي مشبك محصور شود تا پرتوهاي مستقيم نور هنگام تابش شكسته و در محيط پخش شود و آنهايي كه روزانه بيش از چهار ساعت در معرض اين نورها قرار مي گيرند بايد از كرم ضد افتاب براي محافظت پوست صورت خود استفاده كنند.
نور لامپ هاي كم مصرف علاوه بر اينكه بر روي پوست عوارض بر جاي مي گذارد براي بينايي نيز مضر هستند و به آسيب رساندن به عدسي چشم و قدرت بينايي فرد منجر مي شود.
نتايج تحقيقات اين دانشمندان نشان داده است كه كسانيكه روزانه بيش از 8 ساعت در معرض نور لامپ هاي فلوروسنت قرار گرفته اند پنج برابر بيشتر از ساير افراد دچار آب مرواريد مي شوند.
دكتر 'پرويز زرين بخش' رييس مركز تحقيقات اپتيك و لنز ايران در اين خصوص در گفت و گو با ايرنا گفت: به طور كلي استفاده از نورهاي سفيد و لامپ هاي كم مصرف در فاصله نزديك به علت اينكه حاوي مقداري اشعه فرابنفش است به عدسي چشم آسيب مي رساند و براي كاهش اين آسيب ها بايد فاصله خود را با اين نورها رعايت كرد.
وي افزود: به منظور محافظت از چشم ها در برابر اشعه مضر نورهاي سفيد و لامپ هاي كم مصرف بايد فاصله حدود سه متر رعايت شود و فرد مستقيما در زير آنها قرار نگيرد به همين علت افرادي كه از چراغ مطالعه استفاده مي كنند ، بايد دقت كنند كه نور چراغ از نوع سفيد نباشد.
آوردن اين نكات كه همگي بيانگر نگراني ها و ابهامات پيرامون استفاده از لامپ هاي كم مصرف است بيانگر استفاده نكردن از اين لامپ ها نيست بلكه بيانگر اين موضوع است كه زماني كه استفاده از يك ابزار عموميت دارد و در عين حال نگراني هاي از نظر تاثير بر سلامت پيرامون آن وجود دارد بايد بررسي و تحقيق و اطلاع رساني بيشتري هم در آن خصوص صورت گيرد و يا اينكه راهكارهايي بيان شود تا از عوارض هر چند احتمالي كاسته شود.
استفاده از لامپ هاي كم مصرف به دليل صرفه هاي اقتصادي كه دارند در همه جاي دنيا به طور وسيعي مورد استفاده قرار مي گيرند، اما اين در حالي است كه بنا بر اذعان متخصصان امر سلامت ،نور اين لامپ ها مي تواند عوارضي براي افراد داشته باشد.
امروزه اين لامپ ها بخاطر كم مصرف بودن آن در بين مردم طرفداران زيادي دارد ودر سطح وسيعي از ادارات ، كارخانه ها و منازل استفاده مي شوندو ار اين رو بايد در باره مضرات و خطرات ناشي از اين نور اطلاع رساني كافي انجام شود.
يادآوري اين عوارض و مشكلات هر چند هم اندك باشد ضروري است تا راهكارهاي لازم براي كاهش آن عوارض ارايه داده شود. در عين حال بايد به خاطر داشت كه بسياري از عوارض خود را در دراز مدت نشان مي دهند و به صرف اينكه هم اكنون عارضه اي به چشم نمي آيد از آسيب هايي كه ممكن است در دراز مدت خود را نشان دهد ،نبايد غافل شد.
استفاده از لامپ هاي كم مصرف بدون شك از نظر مصرف كمتر انرژي مطلوب هستند اما متخصصان پوست به اين نتيجه رسيده اند كه بهتر است در محل هايي كه افراد مرتبا در آنها حضور دارند از اين لامپ ها استفاده نشود و در عوض در مكانهاي عبور و مرور و راهروها و پاركينگها و اتاقهاي انتظار و نظاير آن مي توان از اين گونه لامپها استفاده كرد تا هم در مصرف انرژي صرفه جويي شده باشد و هم اينكه به سلامت مردم آسيبي رسيده نشود.
منبع:ایرنا

 


نظرات شما عزیزان:

محمد
ساعت19:04---17 مهر 1393
اين اقاي احمدي ن‍ژاد كاري كرد كه حتي لامپ هاي شب خواب هم از كم مصرف تشكيل بشه!
خارج از گراني فوق العاده ي لامپهاي كم مصرف، اين عوارض سلامتي رو ايا ميشه ناديده گرفت؟؟؟؟ با دستان خودمون سم هاي كشنده رو وارد خانه هامون ميكنيم.
و همچنين با وجود كم مصرف بودن اين لامپ ها، ما قشر متوسط و فقير، به هيچ عنوان تغيير و كاهشي در هزينه هاي برق مصرفي نديديمممممممم!!!!!!!!!!


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


دریافت این کد آهنگ

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 249
بازدید کل : 15827
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 60
تعداد آنلاین : 1

 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک
 
  • دانلود فیلم
  • دانلود نرم افزار
  • قالب وبلاگ