الكترونيك به زبان ساده
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید.دراين وبلاگ همه و همه چيز در مورد الكترونيك هست براي اطلاعات بيشتر به ليست موضوعات مراجعه كنيد.
نويسندگان
شنبه 5 بهمن 1392برچسب:, :: 18:40 ::  نويسنده : علي پاكدل نيا

Resistor Pack یا بسته مقاومتی مجموعه ای از مقاومتهای هم اندازه و بهم پیوسته هست. این قطعه در مدارهایی به کار میرود که در آنها به تعدادی مقاومت هم اندازه نیاز باشد و از طرف دیگر مکان  این مقاومت های هم اندازه روی طرح PCB  بهم نزدیک باشد، تحت این شرایط استفاده از respack  به جای مقاومتهای معمولی و جدا از هم از نظر اقتصادی و از نظر راحتی کاربرد توصیه میشود.
عملکرد این مقاوتها دقیقا مشابه مقاوتهای معمولی هست.
انواع مختلفی از respack تولید شده ولی 2 نوع از آن پرکاربردتر میباشند؛ نوع اول معروف به  bussed packs است و نوع دیگر isolated packs نام دارد.
همانطور که در شکل زیر مشاهده میشود در نوع  bussed-pack همه مقاومتها دارای یک node مشترک میباشند در حالی که مقاومتهای موجود در بسته های isolated پایه های مستقل از هم دارند و node مشترک با یکدیگر ندارند:





تمام مقاومتهای موجود در یک بسته دارای یک اندازه یکسان هستند که این مقدار روی بدنه ی بسته کد گذاری شده است. بر خلاف مقاومتهای معمولی در اینجا برای مشخص کردن اندازه مقاومتها بجای نوارهای رنگی از اعداد استفاده شده.
3 رقم بر روی بدنه مشاهده میشود. نحوه خواندن مقدار به صورت رایج در قطعات الکترونیکی هست یعنی 2 رقم اول در کنار هم قرار میگیرند و رقم سوم تعداد صفرها را مشخص میکند.

مثلا اگر بر روی یک بسته عدد 271 را دیدیم مقدار مقاوتها برابر است با :

 اهم  270 =1^10*27

و یا  عدد 273 :      27kilo ohm = 27000 ohm = 27*10^3

شنبه 5 بهمن 1392برچسب:, :: 18:32 ::  نويسنده : علي پاكدل نيا

 

سلام امروز در مورد یه قطعه ی خیلی کاربردی و مهم در الکترونیک یه سری مطلب از نظر یه تعداد دانشجو گذاشتم.البته ببخشید اگه 14صفحه رو به صورت خلاصه گذاشتم.

نظر یادتوووووووووون   نره

 

مقاومت الکتریکی چیست ؟

به هر قطعه یا عنصری که در مقابل عبور جریان الکتریکی از خود مخالفت نشان می دهد مقاومت الکتریکی گفته می شود . مقاومت الکتریکی را با حرف R که از کلمه Resistor گرفته شده است نشان می دهند . واحد اندازه گیری مقاومت الکتریکی اهم است که آن را با علامت Ω نشان می دهند . مقاومت ها در صنایع برق و الکترونیک از اهمیت بالایی برخوردارند و بیشتر به منظور محدود کردن جریان و تقسیم جریان و نیز ایجاد ولتاژهای مختلف در مدارات به کار گرفته می شود .

 علائم اختصاری مقاومت الکتریکی در شکل (1) نشان داده شده است .

شکل (1)

مقاومت ها دارای.......................

اگه دوس دارید بیشتر بدونید به ادامه ی مطلب بروید.



ادامه مطلب ...

به گزارش (ایسنا)، به گفته كارشناسان زباله‌هایی كه در مدار زمین در گردش هستند، تهدید بزرگی برای ماهواره‌ها و فضانوردان محسوب می‌شوند.

اخیرا شاتل و ایستگاه فضایی بین‌المللی ناچار شدند كه به دلیل نزدیك شدن این زباله‌ها مسیر حركت خود را تغییر دهند تا با آنها برخورد نكنند.

در این تحقیق جدید به منظور ردیابی بهتر زباله‌های فضایی محققان استرالیایی در مركز سیستم‌های فضایی EOS در كانبرا، طراحی یك سیستم جدید ردیاب لیزری را آغاز كرده‌اند.

كاریگ اسمیت، رییس اجرایی این مركز علمی در این باره خاطر نشان كرد: این فن‌آوری جدید از لیزرهای مادون قرمز برای شناسایی و دنبال كردن زباله‌های فضایی استفاده می‌كند، كاری كه پیش از این انجام نشده است.

محققان می‌گویند: با این فن‌آوری جدید می‌توان محل دقیق ماهواره‌ها و بقایای راكت‌های از رده خارج شده را كه در مدار زمین سرگردان هستند، شناسایی كرد.

به گفته دانشمند‌ان استرالیایی ، در حال حاضر سیستم دفاعی آمریكایی، بسیاری از زباله‌ها را با رادار ردیابی می‌كند، اما این رادار همیشه نمی‌تواند دقت كافی داشته باشد.

 

 

جمعه 4 بهمن 1392برچسب:, :: 18:40 ::  نويسنده : علي پاكدل نيا

توماس ادیسون در سال 1847 در میلان ، Ohio متولد شد . تام در كودگی نتوانست مانند دیگر بچه ها در مدرسه موفق باشد . مادرش تصمیم گرفت او را در خانه تحت تعلیم قرار دهد، تعداد زیادی كتاب به او داد تا مطالعه كند . تام پسری كنجكاو بود . همیشه علاقه داشت كه بفهمد كه چیزهای اطرافش چگونه عمل می كنند .

دوست داشت كه بتواند كاری كند كه آنها بهتر عمل كنند . مادرش به وی اجازه داد تا لابراتواری در خانه برایش درست شود تا او بتواند آزمایشات خود را انجام دهد. در هنگام جوانی تام آزمایشگاهی از خودش درست كرد جایی كه می توانست ایده ها و نظریاتش را آزمایش كند . بسیاری از چیزها را در این آزمایشگاه اختراع داد . می توانید حدس بزنید كه اختراع مورد علاقه اش چه بود؟

گرامافون یا دستگاه ضبط صوت اگر در آن زمان موسیقی گوش دهید، یا باید خودتان آنرا می نواختید و یا به كنسرتها می رفتید . معروفترین اختراع ادیسون چراغ حبابی بود . در آن زمان، مردم از چراغ های نفتی وگازی برای روشن كردن خانه هایشان استفاده می كردند.

ادیسون می دانست كه استفاده از الكتریسیته بسیار ساده تر و ارزانتر خواهد بود . مشكل اینجا بود كه كسی نمی دانست چگونه باید این كار را انجام دهد .

ادیسون مدت زیادی بر روی ایده اش كار كرد . بسیازی چیزها را استفاده كرد كه هیچ كدام عمل نمی كردند . اما او هیچ گاه مایوس نشد و كارش را قطع نكرد ، او ادامه داد تا روزی كه توانست آنچه را می خواست بدست آورد . امروز ، شما به سادگی می توانید با فشار دادن كلیدی هز زمان نور وروشنایی را داشته باشید . همچنین ادیسون اولین نیروگاه برق را ایجاد كرد كه به 85 مشتری برق می فروخت و توانایی روشن كردن 5000 لامپ را دارا بود . او در سال 1882 در نیویورك این كار را انجام داد . ادیسون همچنین دوربین متحرك را اختراع كرد . هنگامی كه شما به تماشا فیلم و یا تلویزیون می روید ، می توانید از ایده و كارهای سختی كه انجام داده است تشكر كنید . بسیاری از ماشین های الكتریكی كه امروزه در خانه ها یا مدارس دیده می شوند از ایده ها و نظریات ادیسون نشات گرفته اند .

اختراع كردن بهترین چیزی بودن كه ادیسون به آن علاقه داشت . او ابتدا می اندیشید كه اشیاء پیرامونش چگونه كار می كنند، پس فكر می كرد كه چگونه می تواند كاری كند كه آنها بهتر عمل كنند . كه به آن الهام می گویند . اما قسمت متشكل كار اینجا بود كه ادیسون باید ایده هایش را در عمل پیاده می كرد طوری كه آنها كار می كنند . او انواع چیزها را استفاده می كرد تا در نهایت دقیقا" آن چه را كه می خواست می توانست پیدا كند . خود او آنرا سخت كاركردن و نا امید نشدن می دانست او می گفت اختراع " یك درصد الهام گرفتن و 99 درصد پشتكار و جدیت است . "

منبع : http://www.hupaa.com

 

 

  

جمعه 4 بهمن 1392برچسب:, :: 18:38 ::  نويسنده : علي پاكدل نيا

محققین یو.سی.ال.ای، باتری‌های جدیدی به اندازه دانه‌های نمک یا حتی کوچک‌تر از آن ساخته‌اند که به خاطر معماری و ساختار 3بعدی عجیب خود می‌توانند به اندازه باتری‌های بزرگ‌تر انرژی ذخیره می‌کنند.

باتری‌ها روز به روز کوچک‌تر و کم‌حجم‌تر می‌شوند و هر از گاهی،‌ خبر تازه‌ای در مورد باتری کوچک‌تر، ‌سبک‌تر و البته با انرژی بیشتر معرفی می‌شود. این بار نوبت باتری‌هایی در ابعاد دانه‌های نمک است.

به گزارش دیسکاوری،‌ جین چانگ از مهندسین دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (یو.سی.ال.ای) و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا، باتری‌های یون لیتیوم جدیدی ساخته‌اند که به اندازه دانه‌های نمک، یا حتی کوچک تر از آن هستند. این باتری‌ها علیرغم ابعاد بسیار کوچکشان،‌ می‌توانند به اندازه خویشاوندان بزرگ‌جثه خود،‌ انرژی ذخیره کنند.

 

البته این باتری‌ها ممکن است هیچ‌وقت در لپ‌تاپ‌ها یا گوشی‌های همراه شما به کار نیایند،‌ اما در نهایت،‌ ابعاد کوچک آن‌ها باعث می‌شود که برای استفاده در ریزروبات‌ها و کاشت‌های پزشکی و هر کاربرد دیگری از این قبیل مناسب باشند.

 

نکته کلیدی در مورد این باتری‌های کوچک، ساختار و معماری آن‌ها است. دانشمندان یو.سی.ال.ای کار خود را با میدانی از نانوسیم‌ها کوچک آغاز کردند. سپس لایه‌هایی از لیتیوم آلومینوسیلیکات در ابعاد نانو را روی آن‌ها قرار دادند و بدین ترتیب، ساختاری سه‌بعدی به وجود آوردند.

اغلب باتری‌های امروزی، ‌ساختاری دوبعدی دارند و افزودن یک بعد به این معنا است که باتری می‌تواند انرژی بیشتری را در فضای کوچک‌تری نگه دارد.

همچنین سطح بافت‌دار، ‌منطقه سطحی باتری را افزایش می‌دهد و این کار انتقال انرژی بین محتویات باتری و الکترولیت را ساده‌تر می‌کند. الکترولیت، ماده‌ای رسانا است که امکان جریان یافتن جریان اکتریکی را فراهم می‌کند.

از دیگر کاربردهایی که برای این باتری‌های اندازه دانه‌های نمک یا حتی کوچک‌تر متصور شده‌اند، استفاده از آن‌ها در حس‌گرهایی است که ویروس‌ها، مواد شیمیایی و مانند آن را شناسایی می‌کنند.

منبع : 

گزیده اخبار علمی

جمعه 4 بهمن 1392برچسب:, :: 18:35 ::  نويسنده : علي پاكدل نيا

بعد از ظهور تکنولوژی ترانزیستور ، پردازنده­ها به صورت مدارات مجتمع (IC) واحد در آمدند و پله­های پیشرفت را طی کردند تا به جایگاه امروزی خود رسیدند که در تمام مکان­هایی که حدس می­زنید یکی از انواع آنها به کار رفته است.

میکروکنترلرها یکی از پرکاربردترین پردازنده­ها می­باسند که ساختاری شبیه یک کامپیوتر خانگی دارند یعنی دارای حافظه RAM، حافظه برای ذخیره­سازی برنامه، پردازنده­مرکزی CPU، درگاه­هایی برای ارتباط با وسائل جانبی و ... می­باشند اما در ابعاد یک آی­سی کوچک.

از میکروکنترلر­های معروف می­توان به خانواده 8051 اشاره کرد که ساخت شرکت اینتل می­باشد و با وجود گذشت دهها سال از تولید اولین نمونه آن کماکان در بین دانشجویان محبوبیت بالایی دارد و در پروژه­های دانشجویی به کار می­رود. مدل مرجع آن مشخصات زیر را دارد­ :

  • پردازنده­ای با سرعتMHz  24- 12 (MIPS 2- 1).
  • حافظه ROM به انداره KB 4- 2.
  • حافظه RAM به انداره B 256- 128.
  • 4 پورت موازی 8 بیتی و یک پورت سریال سخت­افزاری

همان طور که از اعداد بالا مشخص است سرعت، گذرگاه­ها،  حافظه RAM، حافظه ROM و ... این پردازنده­ها نسبت به PC ها خیلی کم است اما توان مصرفی کم و کوچکی آنها از مزایای آنها می­باشد. در این دوران انواع میکروکنترلر­ها در صنعت و بازار موجود است که هر کدام برای کارهای خاصی بهینه شده­اند، مثلا خانواده TMS320 که برای پردازش داده­های زیاد و بزرگ مانند پردازش تصویر و صوت و ... بهینه شده­اند. اما برای کارهای دانشجویی بعد از خانواده 8051 خانواده AVR مورد توجه قرار دارد که در سالهای اخیر توجه بیشتری به آن شده است. در این مقاله سعی بر آن است که این خانواده به طور مختصر شرح داده شود .

میکروکنترلرهای AVR :

میکروکنترلرهای AVR از معماری RISC (پردازنده با دستورالعمل­های کاهش یافته) بهره می­برد که قدرت بالای پردازش و تعداد زیاد ثبات از مزیت­های آن می­باشد. ضمنا AVR ها از تکنولژی CMOS در ساخت قطعه استفاده می­کنند که مصرف کم و سرعت بالا از قابلیت­های آن است. یکی دیگر از قابلیت­های آنها، اجرای اکثر دستورالعمل­ها در یک سیکل پردازنده است. در ادامه شرح مختصری بر این خانواده آمده است :

  • TINY :

این سری از AVR ها با توان مصرفی کم و هزینه کم در واحد برای کار­های قابل حمل بهینه شده­اند. بسته­های آنها معمولا 20 پایه و سرعت کاری آنها 8~ 4 می­باشد و دارای حدود 90 دستورالعمل می­باشند. دارای امکانات جانبی زیاد برای کارهای متفرقه.

  • ATS90S :

اولین نوع AVR است که به بازار آمده و بسته­های آن  با تعداد پایه­های زیاد و درگاه­های بیشتر به بازار عرضه می­شوند، دستورالعمل­های آنها حدود 90 تا است و امکانات جانبی آن کم و خیلی محدود.

  • AT Mega :

این سری از AVR ها قوی­ترین آنها می­باشد که در بازار موجود است. دارای انواع بسته­ بندی کوچک و بزرگ و با سرعت­های مختلف در دسترس دانشجویان قرار دارد. دارای سرعت کاری 16~ 0 و دارای امکانات جانبی لازم برای کارهای دانشجویی و تحقیقاتی .

 

ATMEGA64

 

منبع:  kavir_group.mihanblog.com

 

 

  

جمعه 4 بهمن 1392برچسب:, :: 18:29 ::  نويسنده : علي پاكدل نيا

تقویت کننده های عملیاتی به اختصار آپ امپ نامیده می شو ند.و به صورت مدار مجتمع در دسترس می باشند.این تقویت کننده ها از پایداری بالایی برخوردارند.، و با اتصال ترکیب مناسبی از عناصر خارجی مثل مقاومت،خازن،دیود و غیره به آنها،می توان انواع عملیات خطی و غیر خطی را انجام داد.
از ویژگیهای اختصاصی تقویت کننده های عملیا تی ورودی تفاضلی و بهره بسیار زیاد است.

این المان الکترونیکی اختلاف میان ولتاژهای ورودی در پای های مثبت و منفی را در خروجی با تقویت بسیار با لایی آشکار می سازد.حتی اگر این اختلاف ولتاژ کوچک نیز باشد.،آنرا به سطح قابل قبولی از ولتاژ‌ در خروجی تبدیل می کند.به شکل مداری این المان در زیر توجه کنید.

این المان همواره دارای دو پایه مثبت و منفی در ورودی،این دو پایه ورودی مستلزم یک پایه در خروجی هستند.
پایه ورودی مثبت را در اصطلاح لاتین noninverting و پایه منفی را inverting می گویند.

OP

 

برای دیدن ادامه ی مطالب به ادامه ی مطلب بروید:

 



ادامه مطلب ...
جمعه 4 بهمن 1392برچسب:, :: 18:15 ::  نويسنده : علي پاكدل نيا

سلام.خیلی ببخشید که یه مدتی وبلاگ رو آبدیت نکردم آخه با مشکلات درسی مواجه شدم.

ولی بازم اومدم تا به کشورم خدمت کنم.

از امروز به جای مطالب تکراری شاهد مطالب جدید و کاربردی هستید.

باتشکر

 

مقاومت چيست؟

مقاومت يا رزيستور قطعه ايست كه وظيفه ي آن محدود كردن جريان و ايجاد ولتاژ مناسب است .
انواع مقاومت :..........
1-مقاومت هاي ثابت :..........

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, :: 15:48 ::  نويسنده : علي پاكدل نيا

هشدار لامپ های کم مصرف خطرناک اند!!!

گزارش، مهري ميردريكوند: لامپ هاي كم مصرف بيش از 20 سال است كه در دنيا متداول شده اند و در اماكن مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند اما مصرف اين نوع از لامپ ها چه از نظر جيوه موجود در آنها و چه از نظر پرتوهاي فرابنفش به كار رفته در آنها همواره با نگراني هايي توام بوده است.لامپ هاي كم مصرف با نورهاي شفاف و غير شفاف مورد استفاده وسيعي قرار گرفته است . اين لامپ ها......
 
براي تحقيق بيشتر به ادامه ي مطلب برويد





ادامه مطلب ...
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد
پيوندها


دریافت این کد آهنگ

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 47
بازدید ماه : 247
بازدید کل : 15578
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 60
تعداد آنلاین : 1

 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک
 
  • دانلود فیلم
  • دانلود نرم افزار
  • قالب وبلاگ